Liikunta

Taustaa

Pelinjohto koostuu pitkään liikuntaa harrastaneista tai vasta aikuisiällä elämäntaparemontin myötä liikunnan ilon löytäneistä. Haluamme innostaa ihmisiä liikkumaan larppaamisen kautta, tukea liikunnan ilon löytämistä ja tarjota pidempään liikuntaa harrastaneille mahdollisuuksia haastaa itseään. Emme ole liikunta-alan ammattilaisia, vaan teemme peliä vertaistuen näkökulmasta sekä rakkaudesta liikuntaa ja larppausta kohtaan. Aikojen Tanssin tarkoitus on yhdistää nämä kaksi ja tutkia liikunnan ja larppauksen tarjoamia mahdollisuuksia. Ammattilaisnäkökulmaa pelaajien käyttöön tarjoavat kaksi personal traineria, joilta on mahdollista ostaa omia tavoitteita tukeva paketti. (Huom! Tämä ei sisälly pelimaksuun!) 

Personal trainerimme saivat viime treenikauden jälkeen paljon kiitosta. Oli myös selvää, että ne pelaajat, jotka PT:ilta apuja ottivat ja noudattivat niitä, saivat suhteessa parhaiten tuloksia ja tavoitteitaan saavutettua. Tällekin treenijaksolle ovat lupautuneet samat PT:t Mimmi Iivari ja Tapio Tulenheimo. 

 

Mitä treenikausi pitää sisällään?

Treenikausi koostuu kolmesta tekijästä:

  1. Pelinjohdon organisoimista, yhteisistä liikuntakerroista. Pelinjohto tuottaa liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä viikkotehtäviä sekä kerran kuussa pelinjohdon vetämät treenit. Näihin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa,! Näiden kertojen lisäksi saattaa tulla joitakin bonuskertoja, joissa voidaan keskittyä tiettyyn lajiin. Lisätietoa seuraa myöhemmin.
  2. Pelaajien itse organisoimista, yhteisistä treeneistä. Esimerkkejä tällaisista treeneistä ovat heimon yhteiset treenikerrat, lajikokeilu pienellä porukalla tai vaikkapa kahden pelaajan yhteinen kävelylenkki. Heimot jaetaan liikuntatavoitteiden mukaan.
  3. Pelaajien yksilöllisestä treenistä. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja joko suunnittelee treeninsä itse tai seuraa personal trainerin hänelle tekemää treeniohjelmaa. Jos ei tiedä, miten lähteä treenaamaan tai miten saavuttaa haluamansa tulokset, on erittäin suositeltavaa kääntyä pt:n puoleen. 

Treenikauden sisällön kantava ajatus on, että yhteisissä treeneissä voi tavata muita pelaajia ja pelinjohtoa sekä liikkua yhdessä. Ihmisillä on erilaisia aikatauluja, tavoitteita ja mahdollisuuksia liikkua, joten yhteisten treenien ulkopuolella pelaajat voivat liikkua itselleen sopivina aikoina, itselleen sopivalla tavalla ja itselleen sopivassa seurassa. 

Huomaathan, että jos lähiseudultasi ei ilmoittaudu peliin mukaan muita on käytännön sanelema juttu, että teet treenit yksilösuorituksina.

    Treenikauden aikana liikunta logataan selainpohjaiseen sovellukseen (ensimmäisestä Aikojen tanssista tutun treeniexcelin kehittyneempi versio).

     

    Miksi ottaa PT-paketti?

    Personal trainer on liikunta-alan ammattilainen, jonka tehtävä on neuvoa ja opastaa asiakkaitaan saavuttamaan haluamansa tulokset liikunnan ja terveellisten elämäntapojen saralla. Personal trainerin käyttöä suositellaan varsinkin aloittelevalle liikkujalle, sillä pt pystyy tietotaitoaan hyödyntäen luomaan asiakkaalleen tämän tavoitteita tukevan treeniohjelman ja opastaa treenin aloittamisessa. Tämä helpottaa treenikauden aloittamista, kun on valmiina ohjelma jota seurata ja itselle jää tehtäväksi liikuntakertojen sovittaminen kalenteriin.    

    Personal trainerin käyttö ei ole pakollista ja oman treeniohjelmansa voi hyvin suunnitella myös itse, mutta suosittelemme pt:iden palveluja varsinkin liikuntaa aloittaville lämpimästi! Viime pelin perusteella ne, jotka ottivat pt-paketin, saivat näkyvämpiä tuloksia kuin ne, joilla treeniohjelmaa ei ollut. Pt:stä on apua varsinkin välttämään yleisimpiä kompastuskiviä, joita voi tulla vastaan liikuntaa aloittaessa tai ruokavaliota suunnitellessa. 

    PT-pakettivaihtoehdot (suositeltavia, muttei pakollisia)

    • juuri sinulle räätälöity ruokavalio 3kk, 40€
    • juuri sinulle räätälöity treeniohjelma 3kk, 20€
    • molemmat edelliset, 50€
    • valmis paketti (eli kaikille samanlainen) ruokavalio & treeniohjelma, jolla pääsee kivasti alkuun, 30€

     

    Millaista liikuntaa pelissä tulee olemaan?

    Pelissä tapahtuvasta liikunnasta tulee tarkempaa tietoa lähempänä peliä, mutta pääpiirteittäin se tulee sisältämään paljon samoja tai samankaltaisia elementtejä kuin ensimmäinen osa: tanssia, erilaisia kisoja (joihin osallistuminen on vapaaehtoista) sekä pelin aikana pelinjohdolta saatavia, fyysistä suoritusta vaativia tehtäviä. Eri tasot tullaan huomioimaan tehtävien sisällössä ja niiden sisältö suunnitellaan pelaajien omat tavoitteet huomioiden. Pelaajien omista tavoitteita riippuen tarjolla voi olla myös esimerkiksi juoksua sisältävää tekemistä ja painavien asioiden siirtelyä. Yleisesti ottaen peliin valmistautuessa peruskunnon ja aerobisen kestävyyden kohottaminen auttaa yleisesti jaksamaan paljon liikuntaa sisältävässä pelissä.

     

    Mitä pelaaja voi odottaa pelinjohdolta?

    Pelinjohto tuottaa treenikaudelle raamit, joiden sisällä kukin voi liikkua omien tavoitteidensa ja resurssiensa mukaan. Pelinjohto organisoi muutaman yhteistreenikerran ja tuottaa viikkotehtäviä, joilla kerrytetään pisteitä omalle heimolle. Pelinjohto tarjoaa myös tsemppiä ja tukea peliin valmistautumisen ajan!

     

    Mitä odotamme pelaajilta?

    Aikojen Tanssi on paljon fyysistä tekemistä sisältävä peli, joten odotamme siihen ilmoittautuvilta pelaajilta sitoutumista peliä edeltävään treenikauteen sekä omaan heimoonsa tutustumista. Elämäntilanteet voivat muuttua ja treenikauden aikana voi sattua sairastumisia sekä haavereita - tavoitteita voidaan siis joutua viilaamaan matkan varrella. Tärkeintä onkin positiivinen asenne: tavoitteisiin pyritään niillä resursseilla, jotka treenikauden aikana ovat käytössä. Se, että tavoite jää saavuttamatta kauden aikana, ei ole ongelma - oleellista on, että on tehnyt parhaansa sen saavuttamiseksi! 

     

    Lähtötasotesti

    Peliin ilmoittautuessa tehdään lähtötasotesti, josta kerrotaan enemmän ilmoittautumissivulla. Tarvitsemme tiedon pelaajien liikunnallisesta lähtötasosta järjestääksemme oikeanlaista ja haastetasoltaan kullekin sopivaa liikuntaa treenikaudelle sekä itse peliin. Testi ei ole vaikea ja siihen on olemassa kirjallinen ohje sekä video. Emme voi kyllin korostaa, että teetämme lähtötasotestin, jotta pelaajalla itsellään olisi mahdollisimman antoisa treenijakso ja mahdollisimman loistava pelielämys. Testin tulokset eivät vaikuta pelaajavalintoihin.

     

    Liikunnan pelillistäminen

    Ensimmäisen pelin treeniexcelin korvaa tässä pelissä verkkopohjainen sovellus - tuttavallisemmin appi-, joka palkitsee pelaajia erilaisista terveelliseen elämäntapaan liittyvistä asioista, kuten liikunnasta. Lyhyesti sovellus toimii niin, että pelaaja kirjaa suorituksensa sinne ja ajan kuluessa pystyy seuraamaan sovelluksen kautta kehitystään ja pistekertymäänsä. Sovellus tukee rutiinien luomista, jos haluaa liikunnasta tavan. Myös epäterveellisistä elämäntavoista luopuminen palkitaan. Olet siis liikunnan vasta-alkaja tai ammattiurheilija, löytyy tästä sovelluksesta sinulle varmasti punainen lanka. Systeemi kannustaa jo valmiiksi paljon liikkuvia poistumaan liikunnalliselta mukavuusalueeltaan. Jos olet aiemmin käynyt kuntosalilla neljästi viikossa, säädä mielesi siihen asentoon, että lähdetkin viikottain esimerkiksi venyttelytunnille. Vähän liikkuville suosittelemme erilaisia lajikokeiluja, jotta juuri sinulle sopiva liikuntamuoto löytyisi. Kaikki pääsevät ja joutuvat haastamaan itsensä niin fyysisesti kuin henkisestikin, kuitenkin itselleen mahdollisella tavalla. Sovelluksesta tulee myöhemmin tarkempi kuvaus käyttöohjeineen.

     

    Horizon Zero Dawn. Copyright Guerrilla Games
    Opastetaan toisiamme.
    Kuva: Horizon Zero Dawn. Copyright Guerrilla Games

     

    Aikataulu

    Ilmoittautuminen alkaa:  15.11.2017

    Ilmoittautuminen sulkeutuu: 15.12.2017

    Pelaajavalinnat: 7.1.2018

    Pelaajatapaaminen: su 11.2.2018. Paikka tarkentuu Etelä-Suomeen, todennäköisesti PK-seudulle.

    Treenikausi: 1.3.2018 - 26.5.2018

    Peli: pe 25.5 - su 27.5.2018 Ahtelassa